وزیر علوم: مهارت محور کردن آموزش نیاز به عزم جدی دارد
دکتر زلفی گل در صحن علنی مجلس: سرانه اعتبار پژوهشی در آموزشکدههای فنی و حرفهای متأسفانه یک پنجم سایر دانشگاهها است و در این زمینه مطالعه تطبیقی انجام میدهیم که در سیاستگذاریهای مهارتمحور مدنظر قرار دهیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران، دکتر محمدعلی زلفیگل در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲۰ دیماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر گفت: به جامعه فهیم، فرهیخته دانشگاهی کشور دستمریزاد میگویم چرا که نیمسال اول سال ۱۴۰۱ را علیرغم همه سختیها با حلم و صبوری پشت سر گذاشتند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: تلاش کردیم که شاخصهای حکمرانی علمی را مدنظر قرار دهیم چون در وزارتخانهای مدیریت میکنیم که مبنای آن علم و پژوهش است. بعد از دو سال و نیم آموزش مجازی و تعطیل بودن دانشگاهها به صورت حضوری، بازگشایی دانشگاهها با مشکلاتی روبرو بود، بعضی از خوابگاهها تعطیل شده بود و بودجه دانشگاهها به دلیل نبودن بودجه فضا، خوابگاه و ایاب و ذهاب درصد رشد لازم را نداشت؛ این جسارت را دولت مردمی به خرج داد و بازگشایی دانشگاهها را به لطف خداوند آغاز کردیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بخش مهارتی مطرح کرد: مهارت محور کردن آموزش عزمی فرابخشی می خواهد. ما نیاز به قانونی داریم که همه وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی و صنایع خصوصی سیستم تشویقی برایشان در نظر بگیرند که دانشجویان را برای کارورزی بپذیرند. ایجاد خوابگاه، فضا و وسیله ایاب ذهاب برای این دانشجویان ضروری است.
وی مطرح کرد: ۲۹ پروژه عمرانی در دانشگاه فنی و حرفهای را تکمیل و افتتاح کردهایم و حدود ۲۹ هزار ظرفیت دانشجو مهارت محور را افزایش دادهایم. اکنون ۱۰۰ پروژه نیمه تمام داریم که ۵۰ درصد آنها با مشارکت خیرین انجام خواهد شد و تمام تلاش خود را می کنیم که از ظرفیت سفرهای ریاست جمهوری استفاده کنیم و آنها را در کمترین زمان افتتاح کنیم.
زلفیگل با اشاره به دانشگاههای فنی و حرفهای مطرح کرد: در دانشگاههای فنی و حرفه ای نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۳۶ است؛ آموزشکدهای داریم که ۱۷۰۰ دانشجو و یک عضو هیأت علمی دارد، باید تلاش کنیم که این مشکل را برطرف کنیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: سرانه اعتبار پژوهشی در آموزشکدههای فنی و حرفهای متأسفانه یک پنجم سایر دانشگاهها است و در این زمینه مطالعه تطبیقی انجام میدهیم که در سیاستگذاریهای مهارتمحور مدنظر قرار دهیم.
زلفیگل در پایان مطرح کرد: سیب سرخ آرزوها را از درخت علم می چینم/ آنچه را با چشم نتوان دید با نگاه علم میبینم.