سال تحصیلی جدید دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران آغاز شد.
جلسه نمادین آغاز سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران با حضور رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس و معاونین دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران، رؤسا و معاونین آموزشی دانشکده ها و آموزشکدههای فنی و حرفه ای استان مازندران و اساتید و کارکنان دانشگاه برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی، جلسه آغاز سال تحصیلی1400-1399 دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران با حضور دکتر علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی، دکتر امیر حیاتی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران، مدیران ستادی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران و حضور تلفنی دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، دکتر علی کریمی فیروزجایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی و حضور وبیناری رؤسا و معاونین دانشکدهها و آموزشکدههای فنی و حرفهای استان مازندران در روز شنبه ۲۲ شهریور در دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری برگزار شد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور که بصورت تلفنی در جلسه حضور یافته بود، با آرزوی سال تحصیلی پر برکت برای اساتید و دانشجویان بیان داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای کار و شغل، کارآفرینی و فعالیت های اقتصادی گام بر می دارد و امیدوارم شاهد آموزش با کیفیت در آموزش مجازی باشیم.
دکتر ابراهیم صالحی عمران ادامه داد: دانشجویان امانت ما هستند و کلاس های آموزشی باید به طور منظم برگزار گردند و رؤسا بر فعالیتهای آموزشی اساتید و حضور دانشجویان در کلاس های مجازی شخصاً نظارت نمایند. موانع با همت شما رفع و با جلب رضایت خاطر دانشجویان، بهترین نوع آموزش در ترم جاری ارائه خواهد شد.
دکتر علی کریمی فیروزجایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی که به صورت تلفنی در جلسه وبینار حضور یافته بود، بیان داشت: نمایندگان مجلس جزو حامیان دانشگاه فنی و حرفه ای هستند و از مأموریت آن واقفند. کمیسیون آموزش مجلس دیدگاه مثبتی به دانشگاه فنی و حرفه ای دارد و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بر تربیت نیروهای ماهر و آچار به دست، همه باید کمک کنیم تا اهداف بلند دانشگاه فنی و حرفهای محقق شود.
دکتر امیر حیاتی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران ضمن تبریک سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و مراکز آموزشی بیان داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی مأموریت گرا است و فارغ التحصیلان ما غالباً دغدغه اشتغال ندارند و نزدیک به 70 درصد آنها جذب کار شده اند و بیشتر رشته های دانشگاه، فنی و کارگاهی هستند.
وی با ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران، افزود: به همت دکتر صالحی عمران، کارگاه ها و آزمایشگاه های مراکز کشور مجهز شده اند. جذب اساتید متخصص هیأت علمی در استان رشد داشته است و امور بین الملل دانشگاه با جذب دانشجویان خارجی فعال شده است. خیزش آموزش مهارتی در ایجاد اشتغال نیاز به حمایت دارد و باید مأموریت دانشگاه فنی و حرفه ای در مذاکرات دولت و مجلس، پررنگ تر دیده شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران در پایان تصریح نمود: با همه گیری ویروس کرونا، زیرساخت های لازم آموزش مجازی دروس فراهم شده است و با سامانه جدید سمیاد برای آموزش دروس به صورت آنلاین و آفلاین، امور آموزش در حال پیگیری می باشد و اساتید هم در دورههای توانمندسازی در این حوزه شرکت نموده اند. امیدوارم مثل همیشه از حمایت های نمایندگان پر تلاش مجلس شورای اسلامی برخوردار باشیم و با هم افزایی و حمایت مجمع نمایندگان استان، گامی در جهت اشتغال برداریم.
سخنران اصلی مراسم دکتر علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی به تفصیل در خصوص رسالت دانشگاه و نقش دانشگاه فنی و حرفه ای به ایراد سخن پرداخت.
نماینده ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با تبریک آغاز سال تحصیلی 1400-1399 دانشگاه به عنوان نقطه عطف ورود به دهه 1400 اظهار داشت: در چشم انداز 1404 ، آمار کمی به کیفی دانشگاه های کشور و مأموریت های آن مورد تفقد و نظارت مقام معظم رهبری و نظام انقلاب اسلامی خواهد بود. از دانشگاه مهارتی فنی و حرفه ای تشکر می کنم که هم بر اساس اسناد بالادستی و هم بر اساس تأکیدات نهادهای اصلی نظام فصل الخطاب بوده است. یکی از حلقه های مفقوده امروز کشور، وجود دانشگاه هایی مانند دانشگاه فنی و حرفه ای بوده که می تواند در آینده نقش اثرگذاری در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.
بابایی کارنامی دلیل حضور مستمر خود در این دانشگاه را پیگیری بعد نظارتی جایگاه نمایندگان مجلس عنوان نمود و گفت: متاسفانه در چند سال اخیر مجلس در این بخش غفلت های زیادی داشته و ارتباط میدانی و نظارتی با حوزه های مأموریتی در کل کشور واقعاً نداشته است و به همین خاطر در اولویت ها دچار مشکلات فراوانی شده است. امروز اگر ما گله داریم که در حوزه اشتغال مثلاً در مازندران نرخ بیکاری بالای ۱۴ درصد است، در بحث سرمایهگذاری، مشاغل خانگی، در بحث ارتباط بین نیروی انسانی و ساماندهی آن در حوزه های زیرساختی مانند توسعه کشاورزی، توسعه خدمات، گردشگری و خود صنعت، فراموشی این اصل بوده است. اگر امروز ما ضعف داریم و ضعیف هستیم به دلیل اینکه ارتباط خوبی بین دانشگاه و مأموریت های دانشگاه با صنعت و حوزه های مأموریتی برقرار نشده است.
وی با اشاره به برگزاری جلسه مجمع نمایندگان با دانشگاه مازندران افزود: ما مخالف دانشگاه نیستیم و نمی خواهیم زحمات اعضای هیأت علمی دانشگاه ها یا خود کارکنان و دانشجویان عزیز را زیر سوال ببریم، اما سوال ما به عنوان نمایندگان مردم این است که دانشگاه چه کارهایی کرده است؟ نمایندگان باید بدانند بر اساس کمبود منابع مالی کشور کدام شاخص و کدام فصل اولویت دارد و در خصوص نحوه توزیع بودجه تصمیم گیری نمایند. از نخبگان می خواهم نمایندگان مجلس و دولتی ها را از خودشان جدا ندانند و در کنارشان قرار بگیرند و ارائه نقشه راه نمایند. توقع از دانشگاه بومی خیلی بالاست تا این خلأ اساسی در تصمیم سازی برطرف گردد. برای برون رفت از وضعیت فعلی کشور باید دستگاه های دولتی و دانشگاهها برنامه بدهند. دنیا برنامه مدار است و ما نیز در سبد توسعه ای مان باید برنامه داشته باشیم. ما آمده ایم در کنار شما باشیم. فاصله بین ما و شما میلیمتری است و وظیفه ذاتی نمایندگان به اعتبار رأی مردم و بر اساس قانون اساسی هم بحث نظارت و هم پیگیری حوزههای متفاوت و مأموریتی که بر عهده نهاد مجلس در حوزه ملی، استان و شهرستان نهاده شده، می باشد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقش دانشگاه فنی حرفه ای کشور را از بعد مهارتی برجسته می دانم و به همین خاطر برای ما اهمیت والایی دارد و مطمئن هستیم که کلیه کارها و مشکلات این دانشگاه را بر اساس مأموریت مهارتی آن در قالب کمیسیونهای تخصصی و در مجمع استان پیگیری و حل خواهیم نمود زیرا این دانشگاه با نگاه مهارتی به دنبال توسعه کشور می باشد. مدرک گرایی آسیب جدی و بزرگ کشور است و افراد زیادی به دنبال اشتغال در دستگاه دولتی می باشند اما ظرفیت آن محدود است و افراد باید مهارت آموزی نمایند.
وی افزود: مدیریت کرونا در کشور در حقیقت یک نگاه نوین در زندگی جدید ایجاد کرده و ما باید آماده باشیم و خودمان را به روز کنیم. الحمدالله ایران رتبه برتر منطقه را در فضای الکترونیک و توسعه اینترنت و کسب و کارهای الکترونیکی کسب نموده است.
نماینده ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی تأکید نمود: نماد توسعه یافتگی استان، مرکز استان است و به همین خاطر باید شأنیت مرکزیت استان را به لحاظ جایگاه ساختاری استان داشته باشیم و نباید در این حیطه کوتاهی کرد و حرمت مرکز استان باید حفظ شود.
بابایی کارنامی مدیریت منابع را در زمان تحریم و عدم فروش نفت بسیار مهم دانست و گفت: باید بتوانیم با آماده کردن زیرساخت ها ایجاد سرمایه نماییم. تحریم فرصتی بزرگ برای ما بوده تا از سرمایه های دیگرمان استفاده کنیم. ما می توانیم در حوزه سلامت و حضور فوق تخصص ها در شهرهای مختلف، تولید ثروت کنیم. ارتباط رشد علمی با حوزه کشورهای بین الملل به روند خیلی از کارها کمک می نماید به شرطی که زیرساختها را درست کنیم. باید با شایسته سالاری و شایسته گزینی و با پیشرفت های علمی بر اساس شاخص ها و مهارت هایی که حق هر انسان ایرانی است، برای توسعه ایران بکوشیم.
لازم به ذکر است پس از پایان وبینار، دکتر بابایی کارنامی و مهمانان در جلسه ضمن دیدار با تعدادی از دانشجویان، از کارگاه های آموزشی دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری بازدید به عمل آوردند. دکتر بابایی کارنامی دوره مهارت افزایی و کارآموزی خود را در سال 1374 در کارگاه ماشین ابزار دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری گذرانده بود. پس از بازدید، مراسم کلنگ زنی احداث ساختمان جدید آموزشی دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری در کنار تالار 16 آذر انجام گردید و دکتر بابایی حمایت کامل خود را از اجرای این طرح اعلام نمود.