در حال بارگذاری ...
سه‌شنبه 25 دی 1403
nus.ac.ir

مدیر کل نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه ای؛
توجه به حلقه نگرش، ضعف های تجهیزاتی مراکز را پوشش می دهد.

مدیر کل نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه ای؛

توجه به حلقه نگرش، ضعف های تجهیزاتی مراکز را پوشش می دهد.

جلسه پایانی هیأت نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در بازدیدهای سه روزه از مراکز استان مازندران با حضور مدیر کل نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران، اعضای ستاد نظارت و ارزیابی، دبیر نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران، رؤسا و معاونین دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای مازندران در آموزشکده پسران آمل برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران، مدیر کل نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه ای انتقاد درست را نشان دهنده صداقت دانست و بیان داشت: تا نقد نباشد ارتقایی اتفاق نخواهد افتاد و تا تعارض نباشد سیستم های جدید رشد نخواهند کرد. اقدامات خوب و مهم دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران نتیجه کار گروهی و تیمی کلیه مسئولین و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران می باشد.

مهندس علی موسوی با مرور کارهای نظارت و ارزیابی اظهار داشت: سند راهبردی طراحی شده است و این طراحی برای خود الگوریتم و سیستم دارد. علم و تخصص استفاده از نرم افزارهای اجرایی پایین است و ما باید سیستم ها را به گونه ای طراحی کنیم که این سیستم ها با خرده سیستم های موجود سازگار باشد و ارتقاء سیستم نظارت باید در کنار سایر سیستم‌ها باشد. بعد از سند راهبردی، خود ارزیابی پیشنهاد شد. اگر خود ارزیابی در استان جا بیافتد مشکلات در استان به راحتی قابل احصا و حل می‌باشد. بعد از خود ارزیابی موضوع بهبود مستمر مطرح گردید. ریز شدن در امور به خاطر حل مشکل است و باید در داخل سیستم به حرف ها گوش فرا دهیم تا شما امنیت شغلی داشته باشید.

وی در خصوص درجه برخورداری گفت: درجه برخورداری مبنای توسعه استان‌ها می باشد و باید در اختیار کلیه کمیته ها و شوراها قرار بگیرد. شاخص ها تحلیل شده و نتیجه تحلیل را بررسی خواهیم کرد و این تحلیل بهترین مبنای توسعه آموزشکده ها خواهد بود. نگاه متوازن باید در استان وجود داشته باشد و مراکزی را که هیچ کارگاهی ندارند، در اولویت اول قرار دهید. دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران موقعی برند می شود که در واقع فارغ التحصیل رشته کاردانی تأسیسات رامسر با فارغ التحصیل کاردانی تأسیسات دانشکده امام محمد باقر(ع) ساری در یک سطح و کیفیت باشند.

مدیر کل نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه ای با اعلام رضایت از بازدیدهای انجام شده در مراکز استان مازندران افزود: با توجه به گزارشات بازدید همکاران نظارت و ارزیابی در مقایسه با سایر استانها، دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران با در نظر گرفتن وسعت کاری و تعدد مراکز و تعداد زیاد دانشجویان اوضاع و احوال خوبی دارد اما مشکلات کوچکی وجود دارد که باید برطرف گردد.

شما چالش های دارید ولی اگر ارتباط شما با امام جمعه، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت، مدیرعامل شهرک های صنعتی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و استاندار محکم تر شود دانشگاه توسعه پیدا خواهد کرد. همه باید کمک کنید که با کمک استاندار اعتبارات توسعه متوازن جذب شود و از فرصت ها استفاده کرد. در خصوص شرایط ادامه تحصیل همکاران حداقل قضیه این است که ارتقاء نیرو‌ها را نظام مند کنیم. تفکیک جنسیتی دانشگاه فنی حرفه ای را برند کرد و مسئولان در انتصابات، این برند را از بین نبرند و شرایط مناسب را برای کار همکاران فراهم نمایند. کمیت و کیفیت غذا و شرایط قرارداد طبخ و نوع برنج باید بررسی شود و بر کار پیمانکاران نظارت بیشتری انجام شود. اگر سیستم نظارتی دقیق داشته باشید مشکلات کمتر خواهد بود.

در بسیاری از کشورهای اروپایی ساخت و ساز ممنوع است و هزینه ساخت خیلی بالاتر از بازسازی می باشد. یکی از مشکلات در دانشگاه فنی و حرفه ای این است که سریع می‌خواهیم خراب کنیم و دوباره بسازیم. کمیته های فنی باید با استفاده از هنر معماری ساختمانها را زیبا، مستحکم و بهتر از قبل بازسازی نمایند. کمیته معاملاتی و یا نماینده آن باید در عقد قراردادهای مالی و اجاره دادن اماکن و قیمت گذاری نقش داشته باشد. در تعیین صلاحیت مدرسان، مدارک دانشگاهی باید استعلام گرفته شود و افراد در رشته های مرتبط به کار گرفته شوند. در فضاهای بایگانی و خوابگاه ها سیستم اطفای حریق فعال شود. آمار مشروطی و ریزش دانشجویان بررسی گردد و رییس و معاون آموزشی برای بهبود سیستم آموزش با استفاده از کلاس‌های جبرانی، آموزش آزاد، وسایل کمک آموزشی، رعایت استانداردها و ... برنامه داشته باشند.

موسوی با تأکید بر لزوم مدل یادگیری مبتنی بر شایستگی آموزش در آموزش فنی و حرفه ای تصریح کرد: این مدل دارای سه حلقه دانش، مهارت و نگرش می باشد. برای جبران ضعف تجهیزات کارگاهی باید به حلقه نگرش توجه خاصی کرد که شامل کارورزی، کارآموزی، بازدیدهای علمی، دعوت از استاد بزرگ رشته های مختلف، مدرس توانمند، دعوت از کار آفرین موفق و ... می باشد. یکی از نگاه های مدرن در حوزه برنامه ریزی درسی اعمال تفکر سیستمی در برنامه درسی می باشد.

وی در پایان تأکید نمود: نظارت و ارزیابی به دنبال مچ‌گیری نیست. تیمی کار کنید و با از خود گذشتگی و احترام به یکدیگر، اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنید تا سیستم مدیریتی آسیب نبیند.