در حال بارگذاری ...
دوشنبه 24 دی 1403
nus.ac.ir

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران: فرآیند تبدیل به دانشگاه کارآفرین و اصلاح ساختار سازمانی با تعارض ها و لرزش های سازمانی همراه است که با نگاه مدیریتی درست، می توان آن را به لرزش های سازمانی خوب تبدیل کرد.

سومین جلسه شورای رؤسای دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران به منظور بررسی موضوعات مربوط به حوزه اداری و مالی، گرامیداشت روز دانشجو و برگزاری مراسم های گرامیداشت هفته پژوهش مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران در سالن جلسات حوزه ریاست دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری، دکتر امیر حیاتی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مازندران با بیان خیر مقدم حضور مهمانان حاضر در جلسه اظهار داشت: حضور همکاران جدید صاحب دانش و تجربه مراکز که در حوزه مدیریت قبول زحمت نموده و به جمع ما در این شورا اضافه شدند، عرض تبریک دارم. امیدوارم با همت و همکاری همه مدیران به اهداف عالیه دانشگاه فنی و حرفه ای که توسعه مهارت آفرینی می باشد دست پیدا کنیم.

دانشگاه فنی و حرفه ای در حال ساختارسازی می باشد و باید به سمت ساختارسازی نوین برویم. برخی برنامه ها بواسطه ضرورت ساختارسازی به دلایلی ممکن است به تأخیر بیافتند اما با توجه به وجود تصویر روشن از آینده دانشگاه به نتیجه نهایی آن، باید با صبر و تلاش بیشتر به سوی اهداف گام برداشته شود. موفقیت های دانشگاه فنی و حرفه ای مرهون تلاشهای جهادگرانه همه همکاران است. دانشگاه فنی و حرفه ای به جهت اینکه جزو دانشگاه‌های کارآفرین  قرار دارد باید دارای نقش ویژه‌ و ملموسی در بهره وری از دانش در تولید و تجاری سازی علم باشد. 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران تصریح نمود: در راستای تبدیل به دانشگاه کارآفرین، برنامه‌های دانشگاه باید طوری تعریف شوند تا پاسخگوی نیازها و تقاضاهای جامعه باشند. دانشگاه های کارآفرین دارای شاخصهایی هستند از جمله آن اینکه باید در این نوع دانشگاه ها  روح و فرهنگ کارآفرینی در سراسر دانشگاه حاکم باشد. برای تجاری سازی دانش، باید فرهنگ کارآفرینی را توسعه دهیم. موضوع دیگر تعهد مدیریتی و باور خود مدیران ارشد به موضوع کار آفرینی است. نکته مهم دیگر در این راستا ایجاد فضای ساختاری مطلوب است تا در آن، منابع انسانی و تجهیزات توسعه یابند و در نهایت ارتباط با مراکز مؤثر بیرونی مرتبط با این موضوع شکل گیرد.

ما باید با مراکز مرتبط با دانشگاه مانند شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری که در واقع کلید واژه های اصلی حوزه دانشگاه های کارآفرین هستند، ارتباط بگیریم و باید بپذیریم که یکی از وظایف ما، ایفای نقش فعال در حوزه ساختار سازی برقراری تعامل مثبت با عناصر بیرونی و اعتبار سازی است. امروزه دانشگاه های برتر، دانشگاه های کارآفرین می باشند و حرکت دانشگاه ها باید از توسعه مهارت های نظری به سمت توسعه مهارت های عملی گسترش یابد.

امیر حیاتی با تأکید بر اهمیت اصلاح ساختار سازمانی بیان داشت: در این دانشگاه فرآیند تبدیل دانشگاه به دانشگاه کارآفرین و اصلاح ساختار سازمانی از فضای سنتی به فضای آکادمیک ممکن است منجر به ایجاد تعارض های سازمانی و لرزش های حاصل از آن شود که با نگاه مدیریتی درست می توان این لرزش ها را به لرزش های سازمانی خوب تبدیل کرد. یکی از فرآیندهای ساختار سازی در این دانشگاه، واحد امور بین الملل دانشگاه فنی و حرفه ای در استان مازندران است که به منظور استفاده از ظرفیت ها در بهبود کیفیت به موازات واحد بین الملل سازمان مرکزی شکل گرفته که الحمدلله در حال فعالیت است.

نگاه کلان وزارت علوم تحقیقات و فناوری نسبت به دانشگاه فنی و حرفه ای بسیار مثبت است. فارغ التحصیلان ما در فضای بیرون غالباً مورد اقبال عمومی هستند و این امتیاز بسیار بزرگی برای اشتغال است. چالش همه ی دانشگاه ها مربوط به حوزه کارآفرینی است و دانشگاه های بزرگ برای استمرار فعالیتشان گرایش به سمت کارآفرینی دارند و ما هم باید بیشتر کار کنیم و علاوه بر حفظ دانشجویان فعلی، به سمت کیفی سازی خدمات در حوزه های آموزش، اساتید، ارتباطات بیرونی، پژوهش و مسایل فرهنگی پیش برویم.

وی در پایان افزود: در روزهای آینده هفته پژوهش و مراسم گرامیداشت روز دانشجو ( ۱۶ آذر) را در پیش داریم. سال گذشته میزبان برگزاری هجدهمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان مازندران بودیم و لازم است مراکز با توجه به ظرفیت های داخلی خود، هفته پژوهش را با فعالیت های متنوع و استفاده از ظرفیت مدیران گروه و اساتید گرامی بدارند و نمایش مثبت و آبرومند از این روز اتفاق بیفتد.

 

دکتر زینب جعفریان معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران و عضو دانشیار هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با اشاره به اهمیت کارآفرینی بیان داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای با رسالت ویژه آن نقش مهمی در امر کارآفرینی دارد و باید برنامه‌های آموزشی و پژوهشی را با خرد جمعی به این سمت سوق دهیم. به روز رسانی سرفصل ها و مطالب درسی و پالایش رشته ها جهت توانمندسازی اساتید و دانشجویان ضروری می باشد و باید با نظارت و به گزینی اساتید مدعو، افراد شایسته را به کار گیریم. با حفظ کرامت اساتید و شناسایی دانشجویان نخبه و حمایت از آنها به تجاری سازی ایده های علمی کمک خواهد شد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران افزود: با توسعه روابط دوجانبه با همه ارگان هایی که می توانند به دانشگاه کمک نمایند و فعال نمودن آموزش آزاد، به کسب درآمد و بالندگی مادی و معنوی آن مرکز و شهرستان کمک خواهد شد. طرح های پژوهشی باید به سمت کاربردی شدن هدایت شوند و چنین طرح هایی دارای ارزش عملی بالایی می باشند و دانشگاه فنی و حرفه ای پتانسیل بالاتری نسبت به سایر دانشگاه ها در این زمینه دارد. انتشار مجلات علمی-ترویجی و برگزاری سمینارهای ملی و بین المللی با محوریت مهارت آموزی در دستور کار قرار دارد و مراکز استان با ایده یابی فعال تر می شوند و خود ارزیابی نیز انجام خواهد شد.