مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای:
اولویت های پژوهشی با همکاری دانشگاه فنی و حرفه ای و سایر دانشگاه های وزارت علوم بطور مشترک اجرا گردند.
مدیر کل امور پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در نشست توسعه همکاری های پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران گفت: اولویت های پژوهشی سازمان برنامه بودجه و نیز نیازهای شهرک های صنعتی بزرگ کشور احصاء شده و به طور مشترک با مشارکت دانشگاه فنی و حرفه ای اجرایی شوند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران، نشست توسعه همکاری پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با حضور دکتر معراج رجایی مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای و دکتر قریشی معاون پژوهشی دانشگاه نوشیروانی بابل و مسئولین اجرایی دو دانشگاه برگزار گردید.
دکتر رجایی با اشاره به پتانسیل بالای دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی حضوری کشور اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای دارای 220 هزار دانشجوی در حال تحصیل در کشور می باشد. با زحمات آقای دکتر صالحی و مسئولین همه ی دانشکده ها فضای بهتری بوجود آمده تا بتوانیم این دسته از دانشجویان که جنسشان به صنعت نزدیک است و فارغ التحصیلانی هستند که به راحتی وارد بازار کار می شوند را در راستای رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای پرورش دهیم.
مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای توانمند سازی هیأت علمی و کادر آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای را از برنامه های مهم و در حال اجرای دانشگاه خواند و افزود: در هفته گذشته جلسات و طرح موضوع با دانشگاه صنعتی شریف و نیز دانشگاه صنعتی امیر کبیر برای توانمند سازی اعضای هیأت علمی و کادر آموزشی داشته ایم. در استان مازندران نیز اساتید برجسته ی دانشگاه نوشیروانی بابل که در صنعت تجارب خوبی دارند و خارج از حالت مقاله محور، می توانند به توانمند سازی اساتید در 12 دانشکده و آموزشکده استان مازندران کمک نمایند تا فرصت های پژوهشی مناسبی برای این جنس از دانشجویان کاردانی و کارشناسی فراهم گردد.
وی در بحث همکاری در بعد پژوهش دوره های تحصیلات تکمیلی افزود: اساتید دانشگاه های وزارت علوم می توانند پروژه های مشترکی را از صنعت اخذ نمایند و طراحی اولیه و دانش فنی و سطح یک آن را خود بر عهده بگیرند و بخش اجرایی و عملیاتی و فنی پروژه جهت اجرایی شدن، به اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای سپرده شود.
دانشگاه فنی و حرفه ای با اختصاص بیش از 50 میلیارد تومان بودجه در خرید تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی به طور قوی ورود نموده و در این راستا نیز می تواند به دیگر دانشگاه های وزارت علوم کمک نماید.
دکتر رجایی در پایان با تأکید بر لزوم جمع آوری اولویت های پژوهشی سازمان برنامه و بودجه و شهرک های صنعتی بزرگ کشور بیان داشت: طراحی اولیه و های تک در دانشگاه و مراحل اجرایی و آزمایشگاهی می تواند در دانشگاه فنی و حرفه ای اجرا شود. محتوای آموزشی باید مطابق نیاز صنعت عملیاتی شود و باید دانش نوین و تکنولوژی روز به اساتید انتقال داده شود و نیاز صنعت دیده شود. توسعه بین رشته ای و قطب سازی رشته ها در مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای، امضای تفاهم نامه با سایر سازمانها و پیگیری راه اندازی مرکز رشد از دیگر برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای می باشد.
دکتر قریشی معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با استقبال از برگزاری این جلسه و همکاری های مورد نظر دو دانشگاه اظهار داشت: در حیطه های مهارت افزایی، ارتباطات خوبی با دانشگاه فنی و حرفه ای به وجود آمده تا دانشجویان ما با مهارت های عملی و حرفه ای در بخش های مختلف آشنا شوند و دانشگاه نوشیروانی هم متقابلاً می تواند بستر لازم برای ارتقا و تحصیلات عالیه کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای را فراهم نماید.
دانشگاه صنعتی نوشیروانی پروژه های زیادی را با مشارکت و همکاری در صنایع مختلف کشور از قبیل برق، آب، نفت و گاز به اجرا گذاشته است. در آموزش مقطع لیسانس یک سری مشکلات وجود دارد و باید سعی کرد این دانشجویان دارای مهارت عملی باشند. باید امکانات عملی بیشتری را فراهم کنیم و دانشگاه فنی و حرفه ای نیز می تواند بستر تحقق این امر را فراهم نماید.
وی تأکید نمود: زمینه های تخصصی و رشته های آموزشی مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای جهت همکاری دو طرف مشخص و اعلام گردند.
مهندس سنجابی معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده فنی امام محمد باقر (ع) ساری با معرفی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران اظهار داشت: 18 هزار دانشجوی فعال در 12 آموزشکده و دانشکده استان مازندران مشغول به تحصیل می باشند. توانمندی اساتید و دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای سبب شده است بسیاری از دانش آموختگان جذب صنعت و بازار کار شوند. مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای در زمینه تجهیزات کارگاهی و انجام پروژه های صنعتی می توانند به دانشگاه نوشیروانی کمک نمایند و در زمینه توانمند سازی اساتید و انتشار مجله علمی – تخصصی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران می توانیم از توانمندی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل استفاده نماییم.
بازدید مسئولین و اساتید دانشگاه نوشیروانی بابل از مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای منجر به آشنایی بیشتر با فضای دانشگاه فنی و حرفه ای و به توسعه همکاری ها خواهد انجامید.
وی افزود: اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای به طور انفرادی طرح های پژوهشی بسیاری را انجام می دهند اما نیاز است که صنعت نیز ما را بپذیرد. با همکاری دو دانشگاه می توانیم گامهای مؤثری در ساخت قطعات و انجام پروژه های صنعتی برداریم.
عبدالرضا مشتاقی- روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران