در حال بارگذاری ...
دوشنبه 24 دی 1403
nus.ac.ir

سخنان جناب دکتر امیر حیاتی در آیین معارفه سرپرستی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران

به گزارش روابط عمومی، دکتر امیر حیاتی سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران تغییر رویکرد به سمت آموزش های مهارتی و کارآفرینی را چشم انداز و هدف آتی دانشگاه های کشور خواند و گفت: به جهت نیازها و تغییر ذائقه ای که با تکنولوژی نوین همراه گشته، این تغییر رویکرد شکل خواهد گرفت و دانشگاه هایی که از این رویکرد فاصله بگیرند، ناگزیر حذف خواهند شد. هوشمندسازی و مدیریت یکپارچه نتیجه ی یک دانش و مهارت است و حرکت صرف به سمت دانشگاه های آموزش محور، پاسخگوی نیازهای امروزی نیست و در نتیجه بسیاری از رشته ها حذف می شوند و نیز بسیاری از مشاغل ایجاد می گردند؛ رصد صحیح این شغل های جدید، مهارتی بودن آنها را به اثبات می رساند. وزارت علوم به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در این حوزه نیز این تغییر رویکرد را بطور ملموس ایجاد کرده و از توسعه رشته های تحصیلی مهارتی پشتیبانی می نماید.

دکتر حیاتی با تأکید بر توجه به نیاز بازار در گسترش آموزش عالی اظهار داشت: دانشگاه باید مجری آموزش رشته هایی باشد که صنعت و بازار متقاضی آن باشد و منابع درسی و محتوای آموزش باید از بیرون تأمین گردد. تسهیل و روان سازی در ارتباط دانشگاه با صنعت باید صورت گیرد و در اینصورت زبان مشترک و ارتباط دوسویه برقرار می گردد.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران با مأموریت گرا نامیدن دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: مسئولیت دانشگاه فنی و حرفه ای آموزش مهارت ها می باشد و ورودی این دانشگاه، دانش آموزانی هستند که در زمینه مهارتی خوب می باشند و من معتقدم دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای مأموریت خود به خوبی عمل کرده است و خروجی های دانشگاه ما خیلی نگران بازار کار نیستند. بیکاری یک تهدید اجتماعی است و هر سازمانی بتواند این تهدید را محدود نماید و به اشتغال کمک نماید، یک سازمان سود ده به حساب می آید.

دکتر حیاتی با اشاره به لزوم بومی سازی آیین نامه ارتقای هیأت علمی و نیز اهمیت به روز رسانی تجهیزات و امکانات کارگاه های مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور باید کمک نماید تا ساختار جدیدی برای نظام آموزش عالی مختص دانشگاه فنی و حرفه ای تعریف گردد. آموزش به دانشجویان نیز باید هماهنگ با سرعت رشد فناوریها باشد و تجهیزات و ابزار به روز و پیشرفته برای آموزش دانشجویان فراهم گردد. دانشکده ها و آموزشکده های فنی باید در همه حوزه های مهارتی، کارکردی، فعالیت های اجتماعی و فرهنگی دانشجویان مؤثر بوده تا با تغییر مثبت بعنوان یک شهروند ماهر و خوب وارد جامعه گردند.

وی اولویت کاری خود در دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران را توجه به همه ی مراکز فارغ از هر گونه دیدگاه جزء نگری و سلایق شخصی بر شمرد و ادامه داد: با استفاده از برنامه های متنوع و تفاهمنامه های شفاف به خصوص در حوزه بودجه، به پیشرفت همه ی مراکز کمک خواهیم نمود. تعامل ما باید به سمت افزایش دوستی ها و رفاقت ها باشد و با حفظ اخلاقیات، کارهای فاخر انجام دهیم. اینجانب از همه ظرفیت های استان جهت سربلندی دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران استفاده خواهم کرد و متقابلاً از همه اساتید و کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران می خواهم که به ما کمک کنند تا رشد همه جانبه اتفاق بیافتد.

دکتر حیاتی با اشاره به آثار مثبت تعاملات بیرونی در توسعه مراکز تأکید نمود: مراکز ما باید با برقراری تعاملات بیرونی بویژه با دیگر سازمانها نظیر استانداری، فرمانداری ها و ... تصویر روشن و واضحی از دانشگاه فنی و حرفه ای را برایشان ترسیم نمایند و این موضوع هم به توسعه دانشگاه و هم به توانمندی و مهارت بالای برونداد مراکز کمک می نماید و موجب افتخار و سربلندی همه ما خواهد بود. در همین راستا دانشکده فنی امام محمد باقر(ع) ساری ارتباط مثبتی را با استانداری مازندران داشته و نیز میزبان برگزاری همایش های هفته پژوهش استان مازندران بوده است و تحرک علمی خوبی را در اساتید و دانشجویان ایجاد نموده است و جهت رفع مشکلات آموزشکده جدید التأسیس نوشهر نیز گام برداشته است.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای مازندران در پایان گفت: آموزش یک فرآیند مستمر است و آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید با هم تعامل داشته باشند تا بهترین خدمات برای افراد ارائه گردد. ما هم این آمادگی را داریم تا به آموزش و پرورش کمک نماییم و می توانیم آموزش تربیت دبیر در حوزه فنی ها و دبیران هنرستان ها را در مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای به عهده بگیریم تا دانشجویان با یادگیری بهتر دوره های مهارتی و کسب صلاحیت های حرفه ای در دانشگاه فنی و حرفه ای وارد حرفه ی معلمی گردند.